Wat doe ik met meerdere domeinnamen? | Christine Terwiel
Lezersvraag: hoe zet je meerdere domeinnamen efficiënt in?

Wat doe ik met meerdere domeinnamen?

Danstherapeute Kitty Veldhuis van de website Mahamotion.com stelde me de vraag: "Hoe zet ik meerdere domeinnamen efficiënt in?"

LEZERSVRAAG

“Ik heb een aantal domeinnamen, zoals dans-therapie.nl en danstherapiedenhaag.nl. Op dit moment verwijzen deze direct door naar mahamotion.com, maar ik haal daar eigenlijk geen rendement uit, het zorgt er volgens mij niet voor dat ik beter vindbaar ben.

Ik ben aan het brainstormen wat ik met deze domeinnamen zou kunnen doen, zoals er een verzamelsite van maken waar men de danstherapeuten in deze regio kan vinden. Een ander idee is 'gewoon' een puur informatieve site te maken waar de basic info op te vinden is over wat danstherapie inhoudt en voor wie het is, etc, want aan goede Nederlandstalige info schort het online nog wel.

Maar wat schiet ik hier zelf mee op, behalve dat ik mensen dan weer doorlink naar mahamotion.com? Kortom: twijfels.”

Kitty Veldhuis Danstherapeute

ADVIES

Hoi Kitty,

Je bent beslist niet de enige die zich afvraagt wat te doen met alle domeinnamen die in de loop der jaren zijn verzameld. Het is een vraag die vervolgvragen oproept om hem te kunnen beantwoorden. Ik zet ze voor je op een rijtje.

Website Mahamotion.com

Wat zijn je doelen?

In je vraag neem je de domeinnamen als uitgangspunt, maar ik denk dat iets anders belangrijker is. Wellicht helpt die omslag in denken je op weg.

Stel jezelf dus niet de vraag: wat zal ik eens doen met mijn domeinnamen? Maar vraag jezelf eerst af wat je wilt bereiken en kijk dan of de domeinnamen daar een rol in zouden kunnen spelen.

Dat lijkt misschien op hetzelfde neer te komen, maar het is een totaal andere insteek. En het maakt je beslissing misschien makkelijker.

Bijvoorbeeld: wil je meer danstherapeuten bereiken, wil je danstherapie bekender maken, wil je jezelf zichtbaarder maken, wil je als expert gezien worden (door …), wil je meer geld verdienen, wil je meerdere filialen van Mahamotion?

Misschien denk je nu op alles ‘ja, dat wil ik’. Dan is het handig te kijken wat nu het allerbelangrijkst voor je is en waar je naartoe aan het werken bent. Zo kun je helder krijgen wat een domeinnaam kan bijdragen aan je doelen.

Hoeveel tijd wil je erin steken?

Als je tot de conclusie komt dat een tweede of derde website handig voor je zou zijn, dan is de vervolgvraag aan jezelf:

Hoeveel tijd ben ik bereid te steken in mijn nieuwe website(s)?
Plus: Ga ik daar ook een blog op bijhouden?
En heb ik wel zin om te doen wat nodig is om van deze site(s) een succes te maken?
En als ik die tijd niet heb, heb ik dan geld om deze taak uit te besteden?

Kortom: wat heb je ervoor over? Hoe belangrijk is het voor je?

Vaak adviseer ik klanten om liever één website goed bij te houden en daar echt iets waardevols van te maken voor de bezoekers dan meerdere websites een beetje half-half. Maar dit antwoord is geen 'one size fits all'. Het hangt echt af van wat jij wilt. En ook van hoeveel doelgroepen je hebt.

Dus: wanneer maak je een extra website?

In welke gevallen maak je een extra website?

Het korte antwoord: als een extra website bijdraagt aan het behalen van je doelen, als je meerdere doelgroepen hebt, als je er de tijd en energie of het geld voor hebt, of als je het ontzettend leuk vindt om een extra site te maken.

Voorbeelden

Ik verzin een paar voorbeelden voor je waarin je wellicht een extra site zou willen maken.

Voorbeeld: Je wilt meer samenwerken met collega’s

Je wilt graag de contacten versterken met andere danstherapeuten in Den Haag, omdat je graag meer wilt samenwerken. Misschien wil je zelfs wel meerdere vestigingen van Mahamotion. Dan zou zo’n site een mooie eerste stap kunnen zijn.

Je creëert een website en vraagt andere danstherapeuten om hierop samen te werken. Meerdere collega’s schrijven regelmatig een blogpost met verhalen en tips uit de praktijk. Danstherapeuten zijn je doelgroep.

Er komt misschien een lijst met intervisiegroepen in de regio op te staan. Je organiseert dat jij en je collega’s af en toe samenkomen of je organiseert een bijscholingstraject.

Jij schrijft een algemene pagina met daaronder je naam en je verzamelt alle informatie en zorgt dat die actueel wordt gehouden.

Misschien wil je ook nieuws uit de branche verzamelen en doorgeven.

In ruil daarvoor vraag je wellicht een bijdrage, een lidmaatschap.
Houdt er rekening mee dat dit tijd kost.

Voorbeeld 2: Je wilt mensen laten weten wat danstherapie is

Wil je graag dat meer mensen kennis maken met danstherapie? Dan zou een site met algemene informatie die je bijhoudt ook interessant kunnen zijn.

Wellicht kun je met een groep danstherapeuten een blog bijhouden, dan hebben zij allemaal ook weer een goede reden om de site bekender te maken onder hun doelgroep, zo wordt je bereik groter.

Je zou duidelijk kunnen maken op de site dat jij de eigenaar bent en op die manier je expert-status vergroten.

Het zal echter ook meer tijd van je vergen om contacten te onderhouden en misschien eindredactie te doen op de teksten (je kunt dat ook achterwege laten of uitbesteden).

Je kunt er voor kiezen mensen te laten betalen om berichten te mogen schrijven voor je website. Een beetje zoals bij Vrouw en Passie. Hoe groter jouw bereik, hoe interessanter dit wordt voor collega’s.

Wanneer behoud je je domeinnamen en maak je geen extra website(s)?

Als je geen tijd, energie of geld genoeg hebt om een extra website te maken en bij te houden of als een extra site niet bijdraagt aan je doelen, begin er dan niet aan.

Wil je je andere domeinnamen uit handen van je concurrenten houden, laat ze dan doorverwijzen naar de site die je wel bijhoudt.

Wanneer verkoop je je domeinnamen of zeg je ze op?

Als jij besluit dat je niks met je domeinnamen gaat doen en je bent ook niet bang voor wat je concurrenten er mee kunnen doen, dan kun je domeinnamen die je niet gebruikt verkopen of opzeggen.

SEO, ook iets om rekening mee te houden

Het is niet mijn expertise, maar toch even een SEO-dingetje: je kiest er nu voor om je domeinnamen niet alleen door te verwijzen naar je hoofdsite, maar je kiest ervoor om op alle domeinnamen dezelfde site te laten zien. Eigenlijk 'maskeer je' dat de informatie afkomstig is van een andere website.

Google ‘vindt’ dubbele content maar niks. Google ‘houdt van’ originele content en niet van kopieën. En jij lijkt zo dus meerdere identieke websites te hebben. Welke is de echte? Welke is de belangrijkste?

Het is dan wellicht handiger om je andere domeinnamen als alias te laten verwijzen naar je site. Dan tik je bijvoorbeeld danstherapiedenhaag.nl in en dan staat er in de adresbalk toch mahamotion.com.

Je kunt zo’n alias ook laten doorverwijzen naar een specifieke pagina op je website. In het voorbeeld van danstherapiedenhaag.nl zou dat mahamotion.com/danstherapiedenhaag kunnen zijn.

Kies één domeinnaam als je hoofdsite en stuur de andere domeinnamen daarnaar door. Dat geldt ook voor mahamotion.nl en eventuele andere extensies die je hebt.

Succes!

Kitty,

Bedankt voor deze eerste lezersvraag, ik hoop dat ik jou (en andere lezers) op weg heb geholpen met mijn advies.

Heel veel plezier met je mooie website www.mahamotion.com en eventuele andere websites!

Christine Terwiel

JOUW VRAAG

Jouw vraag beantwoord in de volgende Tip?

Heb jij ook een vraag? Vul het formulier in, wellicht beantwoord ik volgende keer jouw vraag in deze tiprubriek!

Zelf je website en webteksten verbeteren?

Cora - 14 juli 2017

Helder uitgelegd !
Weer wat geleerd

    Christine Terwiel - 17 juli 2017

    Hoi Cora,

    Dank je wel! Fijn dat je er iets van kon opsteken!

    Hartelijke groet,
    Christine

Margo vonk - 13 juli 2017

Helder verhaal en mooi geschreven.
Je hebt er een volger bij.

    Christine Terwiel - 14 juli 2017

    Hey Margo,

    Dank je wel en leuk dat je me volgt! Ik hoop nog veel goede tips te kunnen geven.
    Wat een leuke workshop bied jij trouwens ‘Wulpse vrouwen op het doek’!

    Hartelijke groet,
    Christine

Lillian - 13 juli 2017

Duidelijke uitleg. Ik heb er ook nog een paar. Ga eens kijken wat ik ermee kan
Bedankt

    Christine Terwiel - 14 juli 2017

    Hoi Lillian,

    Dank je wel!
    Benieuwd wat jij met jouw domeinnamen gaat doen.

    Hartelijke groet,

    Christine

saskia - 13 juli 2017

Bedankt voor je leuke blog. Weer veel om over na te denken.

    Christine Terwiel - 14 juli 2017

    Hoi Saskia,

    Dank je wel voor het compliment!

    Succes met je site!

    Hartelijke groet,

    Christine

Dieke - 13 juli 2017

Verhelderend!
Weer een last van mijn schouders: ik houd het gewoon bij mijn ene site en zorg ervoor dat die steeds vernieuwt en aantrekkelijker wordt.

    Christine Terwiel - 13 juli 2017

    Hey Dieke,

    Lekker hè! Beter een ding goed doen, dan twee dingen half!

    Veel plezier van je website!

    Hartelijke groet,

    Christine

Sophie Verheij - 13 juli 2017

wat een eye-opener! moet ik mee aan de slag

    Christine Terwiel - 13 juli 2017

    Hoi Sophie,

    Zo te lezen aan de reacties hier, ben je niet de enige!
    Succes met je domeinnamen.

    Hartelijke groet,
    Christine

Loopbaancoach Wim Annerel - 12 juli 2017

Dankjewel voor de praktische tips!

    Christine Terwiel - 13 juli 2017

    Hoi Wim,

    Heel graag gedaan!

    Hartelijke groet,

    Christine

Andrea - 12 juli 2017

Bedankt voor de duidelijke uitleg Christine. Ik heb ook een paar domeinnamen waar ik nog niks mee doe., maar die heb ik meer zodat anderen ze niet kunnen gebruiken. Dat was mij toentertijd geadviseerd .

    Christine Terwiel - 13 juli 2017

    Hoi Andrea,

    Graag gedaan! Het is altijd goed om de juiste vragen aan jezelf te stellen, zodat je zelf de juiste conclusies kan trekken over wat in jouw specifieke situatie het beste is.

    Succes met je domeinnamen!

    Hartelijke groet,

    Christine

Sjira Porcelijn - 12 juli 2017

Wat handig! Dat is echt zo’n vraag waar je niet snel aan denkt behalve als je ineens een andere website start!
Ik heb ook nog een vraag: hoe verhuis je je blog van de ene naar de andere site (url), zodat je je ranking meeneemt?

    Christine Terwiel - 12 juli 2017

    Hoi Sjira,

    Dank je wel!
    Ik ben niet echt een SEO-expert, maar ik weet zeker dat je hier veel informatie over kunt vinden als je het ‘googelt’. Volgens mij zijn daar bepaalde doorverwijscodes voor. Maar ik heb dit zelf nog nooit bij de hand gehad, dus check het even bij mensen die daar meer van weten.

    Succes met de verhuizing!
    Hartelijke groet,
    Christine

Annette van der Maarel - 12 juli 2017

Super artikel en heel actueel. Ik ben oorspronkelijk stiefmoeder-coach, maar ben nu mijn terrein aan het verbreden. Ik focus nu vooral op persoonlijke ontwikkeling, innerlijke vrijheid en geluk. Ik heb super lang getwijfeld, of ik twee sites zou maken. Maar ik heb er nu voor gekozen om het stiefmoederschap (voorlopig) onder te brengen op mijn site. En heb die een nieuwe domeinnaam gegeven. Namelijk mijn eigen naam: http://www.annettevandermaarel.com. Dit geeft mij een gevoel van vrijheid! Nu kan ik nieuwe wegen bewandelen. Maar… misschien breng ik het stiefmoedercoaching naar een nieuwe eigen site. Dank dus voor interessant artikel! Lieve groet, Annette van der Maarel.

    Christine Terwiel - 12 juli 2017

    Hoi Anneke,

    Dat is precies de reden dat ik op deze site ook voor mijn eigen naam heb gekozen: het geeft heel veel vrijheid en de site kan met jouw ontwikkelingen mee ontwikkelen. Mijn oude sitenaam heb ik wel naar mijn nieuwe site geleid, zodat oude klanten me wel makkelijk kunnen vinden.

    Dank je wel voor je compliment en heel veel succes met je bedrijf en je domeinnamen!

    Hartelijke groet,
    Christine

Marielle Vreeken - 12 juli 2017

Wow Christine, wat een eye-opener. Ik heb 2 domeinnamen goedomgaanmetgeld.nl en goedmetgeldomgaan.nl. Omdat ik niet wil dat mijn concurrenten er met een vergelijkbare naam vandoor gaan. En omdat er voor mijn potentiële klanten wel eens twijfel zou kunnen zijn of mijn bedrijf nou de ene of de andere naam heeft. Omdat het zo op elkaar lijkt. Maar ik moet echt eens even nakijken of ik de ene naar de andere doorverwezen heb of er een alias van gemaakt heb. Supertip! Thanx

    Christine Terwiel - 12 juli 2017

    Hey Marielle,

    Wat fijn dat het een eyeopener voor je is!
    Denk dat heel veel mensen hier tegenaan lopen hoor.

    Succes met je domeinnamen!

    Hartelijke groet,
    Christine

Anja Caers - 12 juli 2017

Dag Christine,

Dat is helder en duidelijk uitgelegd, dank je wel!

    Christine Terwiel - 12 juli 2017

    Hou Anja,

    Heel graag gedaan!
    Dank je wel voor het compliment!
    Ik hoop nog veel heldere en duidelijke tips te schrijven. 🙂

    Hartelijke groet,
    Christine

Katleen Van Landschoot - 12 juli 2017

Zelf heb ik ook twee domeinnamen: http://www.decopywriter.be en http://www.deschrijfcoach.be. Ik wil er twee verschillende doelgroepen mee aanspreken. Dat betekent inderdaad ook meer werk om de sites te onderhouden en van content te voorzien. Want dat is inderdaad de manier om je expertstatus te verhogen. Dank je wel voor de tips.

    Christine Terwiel - 12 juli 2017

    Hoi Kathleen,

    Inderdaad, niks mis met meerdere domeinnamen en websites als je maar weet waarom je het doet en bereid bent de sites te onderhouden. En dat is bij jou het geval.

    Mooie namen trouwens!

    Hartelijke groet,
    Christine

Marijke - 12 juli 2017

Poeh, herkenbaar!! Even pas op de plaats en reflecteren. Dank je wel hiervoor!

    Christine Terwiel - 12 juli 2017

    Hoi Marijke,

    Hihi, herkenbaarheid alom!
    Benieuwd waar jij en de anderen op uitkomen!

    Hartelijke groet,
    Christine

Evelina Zinger - 12 juli 2017

Bedankt voor je tips! Ik heb ook nog wat namen liggen die ik moet opzeggen… Zal er eens in gaan duiken.

    Christine Terwiel - 12 juli 2017

    Hoi Evelina,

    Dat heb ik vorig jaar ook gedaan met een heel stel domeinnamen. Bespaart gelijk een berg geld en keuzes maken ruimt ook zo lekker op! 🙂

    Hartelijke groet,
    Christine

Wendy van Delden - 12 juli 2017

Super informatie! Ga ik zeker vaker lezen.

    Christine Terwiel - 12 juli 2017

    Hoi Wendy,

    Dank je wel! -bloost-

    Als je wilt kun je je inschrijven voor Tips die ik per mail ga versturen. Onder het artikel en boven deze reacties staat een inschrijfformulier. Het staat ook op de homepage.

    Hartelijke groet,
    Christine

florence - 12 juli 2017

Goede info, Dank je wel

    Christine Terwiel - 12 juli 2017

    Hoi Florence,

    Graag gedaan!

    Hartelijke groet,
    Christine

Annemarie van Balen - 12 juli 2017

Hi Christine,
Heel fijn en helder leesbaar jouw blog. Ik vond het altijd al bijzonder als mensen websites verzamelden en nu begrijp ik dat ik hieraan niet mee hoef te doen. Fijn dat voor de verzamelaars duidelijk wordt wat de invloed kan zijn.

    Christine Terwiel - 12 juli 2017

    Hoi Annemarie,

    Wat is het toch lekker als je iets aan je voorbij kunt laten gaan. Dat scheelt weer! 🙂
    Al kan het soms ook wél handig zijn, maar dat ligt er maar net aan wat je doel is.

    Hartelijke groet,
    Christine

Mariska Ruissen - 12 juli 2017

Wat een fijn artikel Christine! Gelukkig heb ik het rustig aan gedaan met domeinnamen, maar jouw artikel maakt me zeker duidelijk wat ik er in de toekomst mee zou kunnen doen!

    Christine Terwiel - 12 juli 2017

    Hoi Mariska,

    Fijn om te lezen dat je er wat aan hebt!

    Succes met je website!

    Hartelijke groet,
    Christine

katinka - 12 juli 2017

Oh dit is een leuk onderwerp, want ik denk dat iedereen tegenwoordig zo’n stapeltje domeinnamen heeft. En het is goed om af en toe even een stapje terug te doen en te bepalen wat je hier nu mee moet en wil. Dankjewel voor dit artikel! xoxo Katinka

    Christine Terwiel - 12 juli 2017

    Hoi Katinka,

    Inderdaad, we verzamelen wat af! Maar over de inzet denken we vaak niet zo diep na.
    Heerlijk hoeveel leuke onderwerpen er zijn om over te schrijven en om ondernemers mee te helpen.

    Bedankt voor je reactie!
    Hartelijke groet,
    Christine

Valeria Cabi - 12 juli 2017

Interessant om te lezen, weer wat bijgeleerd.
Ik ga er rustig over nadenken!

    Christine Terwiel - 12 juli 2017

    Hoi Valeria,

    Wat leuk om van meerdere mensen te lezen dat ze ervan bijleren. Dat is precies wat ik wil doen: ondernemers leren hoe ze zelf hun website kunnen verbeteren. En natuurlijk hun teksten redigeren als dat nodig is. Nice!

    Hartelijke groet,
    Christine

Wendy - 12 juli 2017

Hey Christine, ik heb weer bijgeleerd. Dank je wel. Ik heb zelf meerdere websites, dus stof om over na te denken 🙂

    Christine Terwiel - 12 juli 2017

    Hoi Wendy,

    Graag gedaan!

    Succes met je websites!

    Hartelijke groet,
    Christine

Jolanda Pikkaart - 12 juli 2017

Dag Christine,

Wat een goed onderwerp. Ik ga hier zeker mee aan de slag. Ik heb meerdere sites en een rijtje domeinen, dus ik ga er eens rustig over nadenken wat mijn vervolgstappen zijn.

Jolanda Pikkaart – dé kleurrijke schrijfcoach 📚

    Christine Terwiel - 12 juli 2017

    Hey Jolanda,

    Dank je wel!
    Dat rustig nadenken is zeker de sleutel.

    Succes!
    Christine

Comments are closed