Jaagt jouw website bezoekers weg?

Jaagt jouw website bezoekers weg? Zo los je het op!

Grote kans dat jij bezoekers van je website wegjaagt nog voor ze je site goed en wel hebben bekeken. Zo zonde, want de oplossing is heel simpel.

Jaagt jouw website bezoekers weg?

De meeste ondernemers besteden flink wat aandacht aan hun website, maar toch levert al die inspanning vaak niet op wat ze ervan hadden verwacht.

Misschien merk jij ook dat je met je website niet voldoende klanten trekt.

Een van de belangrijkste redenen daarvan is dat je website misschien de bezoekers al wegjaagt nog voor ze de site goed en wel hebben bekeken.

Niemand wil dat natuurlijk en toch zie ik dat heel vaak gebeuren.

Waardoor komt dat nu?

En belangrijker, hoe los je dat op?

Want het is echt heel makkelijk op te lossen, je moet alleen even snappen hoe het werkt.

Waar ben ik?

Doordat jij precies weet wat je doet en waar jij een oplossing voor biedt, is het makkelijk om te vergeten dat je bezoeker nog geen idee heeft wat er te halen valt op jouw site.

Usability-expert Steve Krug geeft een heldere vergelijking van hoe het voor bezoekers is die op je website belanden. In zijn boek ‘Don’t make me think’ legt hij uit dat het voor nieuwe bezoekers aan je website is of ze met een blinddoek om in de achterbak van een wagen zijn gegooid. Na wat rondrijden worden ze ergens diep op je website gedropt.

Wat gebeurt er met de bezoekers die we geblinddoekt op jouw website droppen? Weten ze als de blinddoek afgaat gelijk waar ze zijn?

Weet je in dit voorbeeld waar je bent?

Laten we eens een denkbeeldige website onder de loep nemen waar we als bezoeker op de homepage landen.

Stel, je bent op zoek naar broodjes zonder tarwe, want er komt iemand bij je eten die ​ziek van tarwe wordt. Je googelt wat en komt uit op de homepage van W. Pietersen.

Dit is wat je daar ziet:

  • Bovenaan de pagina staat met grote letters W. Pietersen.
  • Daaronder staat een kopje ‘Welkom op onze site’.
  • Dan een alinea over dat je welkom bent en dat je vrij bent om de site te bekijken.
  • In het navigatiemenu staan verschillende knoppen:
    Home | Diensten | Producten | Contact

Weet je of je op de juiste plek bent beland?

Ik durf te wedden dat je twijfelt of je op de juiste website bent beland. Deze site zou ook van een slager kunnen zijn, een coach, een tuinman of een organisatieadviesbureau.

De kans is groot dat je binnen een paar seconden weg bent en verder zoekt naar een andere bakker.

Terwijl Pietersen precies heeft wat je nodig hebt. Maar dat weet je niet, want dat vertelt hij je niet direct.

Je voelt je zo niet welkom op zijn website, ook niet als hij schrijft dat je er welkom bent. Terwijl hij bedoelt: “Ik heb de oplossing voor jou: heel veel soorten tarwevrije broodjes”.

Heb jij ook zo’n site waar niet gelijk duidelijk is wat je doet?

Los dat dat op in een paar simpele stappen.

Maak duidelijk welke oplossing jouw site levert in een paar simpele stappen

1. Schrijf een duidelijke tagline

Een tagline is een kort zinnetje bovenaan je pagina. Het staat onder het logo of je bedrijfsnaam. Dat zinnetje zegt heel kort en zo duidelijk mogelijk waar de site voor is.

Bij de bakker uit ons voorbeeld zou dat er zo kunnen uitzien (even uit de losse pols):

Bakkerij W. Pietersen
Tarwevrije broodjes voor thuis, kantoor en evenement

Ik geef toe, geen tekst waar ik prijzen mee ga winnen, maar het is even voor het idee.

Als je nu op de website komt, zie je boven iedere pagina direct of je op de juiste website bent. Dat is belangrijk, want niet iedere bezoeker arriveert via de homepage op je site.

2. Laat je menu wat vertellen

Kijk ook eens naar het navigatiemenu van je website. Laat jouw menu de lezer vertellen wat jouw website te bieden heeft, nog zonder iets te hoeven aanklikken.

Dus niet zo:

  • Home | Diensten | Producten | Contact

Maar liever zoiets:

  • Home | Tarwevrije broodjes bestellen | Tarwevrije catering | Winkels | Contact

3. Laat je homepage intro ertoe doen

Op de homepage kun je het welkomstwoord weglaten en gelijk met de deur in huis vallen.

Wie zit er te wachten op de zoveelste website die je welkom heet? Je wilt gewoon even snel vinden waar je voor komt en dat doen.

Vertel dus direct voor wie de site is en wat je er kunt doen. Bakker Pietersen zou dus de volgende dingen kunnen schrijven:

  • De site is voor iedereen ​die lekkere broodjes zonder tarwe wil kopen.
  • ​Ze maken meer dan 100 soorten broodjes.
  • Er wordt nooit tarwe in de bakkerij gebruikt.
  • De winkels zijn 7 dagen per week open.
  • Er zijn 2 winkels in het centrum van Den Haag.
  • Je kunt de broodjes online bestellen.
  • De bakker levert in Zuid-Holland.
  • De bakker verzorgt de catering voor feestjes, vergaderingen en conferenties in heel Nederland.

Deze informatie maakt dat iemand die op zoek is naar tarwevrije broodjes zich ontzettend welkom voelt. “Heerlijk, precies de bakker die ik zoek!” En je hebt het woord welkom niet eens gebruikt.

Het is ook fijn voor mensen die niet op zoek zijn naar deze bakker, die zien gelijk dat ze op de verkeerde plek zijn beland. Helemaal niet erg dus ​als zij gelijk weer wegklikken.

4. Vertel je bezoeker wat ze moeten doen op een pagina

Maak ​per pagina heel duidelijk wat je ​bezoeker kan doen op ​die pagina.

De pagina 'Tarwevrije broodjes bestellen' is dus helemaal gericht op het zo makkelijk mogelijk maken voor je klanten om broodjes te bestellen.

Verder niets.

Als je op de catering-pagina beland, weet je wat Pietersen daar onder verstaat en hoe jij je volgende evenement ​door hem kunt laten cateren. Je kunt het gelijk regelen op die pagina.

De Winkel-pagina heeft een optie om de route naar de winkels te bepalen vanaf de plek waar jij nu bent.

Je maakt het bezoekers zo ontzettend makkelijk om snel te doen waar ze voor gekomen zijn.

Aan de slag

Bekijk jouw website nu eens door de ogen van een nieuwe bezoeker die zojuist op jouw site is gedropt.

De blinddoek gaat af, wat ziet je bezoeker?

Wat kun jij aanpassen waardoor de bezoeker sneller ziet of hij of zij op de juiste plek is?

Maak het niet te moeilijk, ga voor de quick wins.

Je kunt altijd nog eens een complete verbeterslag maken, maar grote kans dat je die nog even voor je uitschuift, want dat kost meer tijd.

Meestal is het het eenvoudigst om een tagline onder je logo te plaatsen en om de tekst op je homepage aan te passen. Kleine moeite met een groot effect.

Kijk daarna eens naar de namen van de rubrieken in je menubalk.

Kun je die duidelijker maken?

Kun je een menubalk maken die uniek is voor jou?

Test!

Om er zeker van te zijn dat een bezoeker nu echt snel snapt waar hij of zij is beland, is het slim om je site te laten testen door mensen die je bedrijf niet (goed) kennen.

Jij kent je bedrijf misschien iets te goed om dat ​objectief te kunnen beoordelen.  

Vraag dus wat mensen uit je doelgroep of zij snappen waar ze zijn als ze een paar seconden kijken naar een webpagina van jouw site. 

Waar denken ze dat de site voor is?

Wat denken ze dat ze op de pagina waar ze zijn kunnen doen?

En, wat pak jij aan?

Ik ben benieuwd wat jij gaat aanpakken op je website en waar je daarbij tegenaan loopt. Schrijf het in het reactieveld of stuur me een bericht via de contactpagina.

​Meer ​tips in je mailbox ontvangen?