Hey lekker ding! Hoe spreek jij je lezer aan?

Hey lekker ding! Hoe spreek jij je lezers aan?

Hoe start jij een bericht aan je lezers? En welke stijl kies je voor de rest van het bericht? Hoe spreek jij je lezers aan?

Hey lekker ding! Hoe spreek jij je lezer aan?

Geachte heer of mevrouw,

Hey lekker ding!

Lieve jongens en meisjes!

Gozerrrrrr!

Beste klant,

Hoi lezer!

of toch…

Copycat of eigen stijl?

Je kunt natuurlijk kijken wat andere ondernemers doen en je dan keurig houden aan wat het meest gebruikelijke is in jouw branche, maar je kunt ook je eigen stijl ontwikkelen.

Voor dat laatste is wat zelfkennis onontbeerlijk.

En dan vooral de kennis over wie jij als ondernemer bent of graag wil zijn. ​

De meest makkelijke manier is om gewoon te schrijven zoals je bent, maar je kunt natuurlijk best een bepaald aspect van jezelf accentueren of jezelf een beetje oprekken naar een bepaalde kant.

Business spirit met ADHD

Lou Niestadt zei het heel mooi tijdens een workshop die ik ​eerder dit jaar bij haar volgde. Ze had het erover dat haar business spirit net even dapperder is dan zij is in het dagelijks leven.

Ze speelt dus geen totaal ander persoon als ze aan het werk is, maar ​ze legt net even een ander accent op haar zakelijke ​karakter.

En ondernemerscoach Veronique Prins steekt haar ADHD niet onder stoelen of banken als ze zegt: “Ik praat zo snel dat je in een workshop van een uur van mij net zoveel leert als bij een ander in drie uur.”

En ze schrijft ook nog eens precies zoals ze praat. Heel herkenbaar Veronique dus. Maar ze kiest er wel bewust voor om dat aspect van ​zichzelf te gebruiken in hoe zij zich positioneert.

Wat is jouw stijl?

Wie ben ik eigenlijk als ondernemer?

Hoe ziet jouw ‘business spirit’ eruit en welke kant van jezelf zet jij in de schijnwerpers in je communicatie?

Als je gaat schrijven is het heel handig als je de eigenschappen van je ondernemerszelf duidelijk hebt. Dan kun je je schrijfstijl en wat je schrijft daarop aanpassen.

  • Ben je jong en een informeel type? Draag je ​als je klanten ontmoet het liefst een spijkerbroek en een t-shirt? Spreek je zelden iemand aan met ‘u’ en mag iedereen jou ook tutoyeren? Kom dan op je website niet over alsof je een bejaarde bal van 85 bent. Zorg dat je met de teksten op je website mensen aanspreekt die bij jou passen.
  • Ben jij juist een type dat zelfs op vakantie nog in driedelig grijs rondloopt en alleen woorden gebruikt waar de gemiddelde Nederlander een woordenboek voor nodig heeft om het te begrijpen, dan is het dus niet logisch om op je website te klinken als een nonchalante surfdude. Ook niet als iedereen in je branche wel zo klinkt.

Je mag dus best kiezen wat je van jezelf laat zien en waar je de aandacht op vestigt, maar je wilt wel dat de klant jou straks herkent als deze je in het echt ontmoet.

Bepaal dus wie jij als ondernemer bent. En dat mag dus best iets dapperder of rustiger zijn dan je in het dagelijks leven bent, maar het moet wel herkenbaar om jou gaan.

Als je de keuze voor je ondernemerstype voor jezelf hebt gemaakt, stem de teksten voor je website, je blogposts, e-books, je nieuwsbrief en je mailtjes daar dan ook op af.

Stijlboek Tekst

Grotere bedrijven hebben vaak een Stijlboek tekst waarin staat hoe er geschreven wordt en wat de tone-of-voice is van de bedrijfsteksten.

Stijlboek Tekst

Daar staat bijvoorbeeld in of klanten met ‘u’ of ‘je’ worden aangesproken. Hoe de naam van het bedrijf wordt gespeld (bijvoorbeeld altijd in hoofdletters). Vaak staat er ook in of de stijl meer warm of meer zakelijk is, ​actief of juist meer ​indirect.

Zo’n stijlboek is ook handig als je het schrijven van teksten uitbesteedt aan een tekstschrijver. Dan ​stuur je gewoon het Stijlboek tekst mee en de schrijver weet precies wat de bedoeling is.

​Zo werkte ik eens voor een opdrachtgever die wilde dat ik in plaats van het persoonlijk voornaamwoord ‘je’ altijd ‘jij’ gebruikte en in plaats van ‘klant’ altijd ‘cliënt’. Zo zagen ze dat graag. En door dat stijlboek kon ik mijn schrijfstijl er gelijk op aanpassen, zodat zij precies de tekst kregen die zij graag wilden.

Je eigen stijlboek

Waarom zou je zo’n stijlboek niet maken voor jouw bedrijf? Daar hoef je echt geen multinational voor te zijn, het is ook heel handig als je een eenpitter bent, bijvoorbeeld met een blog. Door zo’n stijlboek voor jezelf te maken, dwingt je jezelf eens goed na te denken over wat jij wilt uitstralen met je website en welke schrijfstijl daarbij past.

En jij?

Wat is jouw zakelijke schrijfstijl? Vloeit die vanzelf ‘uit je pen’ of sleutel je daar flink aan? Heb je daar goed over nagedacht of doe je maar wat?

Laat het me hieronder weten in het reactieveld.

​Meer van dit soort tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gelijk even in.

Zelf je website en webteksten verbeteren?

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: