Durf te vragen om een testimonial | Christine Terwiel
Durf te vragen om een testimonial

Durf te vragen om een testimonial

“Geweldig!”, zei de opdrachtgever toen ik hem vroeg naar zijn eerste reactie ​nadat ik de opdracht bij hem ​had ingeleverd. “Nu weet ik waarom we jou nodig hebben.” Leuk om te horen natuurlijk. Maar wat doe jij als je zoiets hoort? Even blij zijn en verder niets of vraag je om een testimonial, een aanbeveling? Ik vroeg erom.

Even over jou. Je bent retegoed in je vak. Echt. Iedereen met wie jij een keer werkt, wordt geheid een vaste klant.

Zo goed ben je.

Dat is natuurlijk top, maar hoe krijg je mensen zover dat ze die eerste keer met jou gaan samenwerken? Hoe komen ze erachter dát je zo goed bent nog voor ze met je hebben gewerkt?

Natuurlijk is het belangrijk om goede content te leveren, zodat lezers ontdekken waar jij deskundig in bent. Een soort online voorproefje geven van wat jij in het werkelijke leven voor mensen kunt betekenen. Maar je kunt meer doen.

Over een van de dingen die je kunt doen gaat dit artikel. Want je kunt anderen, met naam en toenaam, laten vertellen hoe het is om met jou samen te werken. Dan is het al een stuk makkelijker om te beslissen om die eerste keer met jou in zee te gaan.

Je hebt testimonials nodig

Kortom: je hebt testimonials nodig op je website.
Maar hoe krijg je die?

Kom op, dat weet je best.

En ja, het is precies wat je denkt en waar je eigenlijk geen zin in hebt: je moet erom vragen.

Misschien denk je nu: “Ik ga me daar een beetje lopen bedelen om complimentjes. Dacht het niet.” Heel begrijpelijk en ook een erg herkenbaar gevoel.

Maar ik adviseer je je over dat gevoel heen te zetten.

Smeken om testimonial

Vroeger leerden we nog: kinderen die vragen worden overgeslagen, maar inmiddels is het zo dat ondernemers die niet durven vragen worden overgeslagen. Dus kies zelf maar.

Bescheidenheid

Jarenlang vroeg ik niet om testimonials. Ik kreeg soms echt waanzinnig mooie complimenten voor het werk dat ik verrichtte en behalve ik en degene die het compliment gaf, wist niemand dat.

Na een aantal jaar vroeg ik heel soms per mail of iemand een testimonial voor me kon schrijven en dan hoopte ik maar dat ze dat zouden doen. Ik vond het ontzettend moeilijk om daarom te vragen en wachtte er meestal zo lang mee dat ik het maar helemaal niet meer deed. En eerlijk gezegd gebeurt dat nog wel eens.

Juist omdat je het misschien niet makkelijk vindt, kun je de neiging hebben om alleen een mailtje te sturen met een heel algemene vraag.

Zo van: “Kun je misschien een testimonial voor me schrijven?”

Uit een soort bescheidenheid.

Maar realiseer je dan dat je juist zo nogal wat van iemand vraagt.

Ik weet dat ik het zelf altijd best moeilijk vind om een goede aanbeveling voor iemand te schrijven. Dan moet ik echt zoeken naar de juiste woorden en het kost me behoorlijk wat tijd.

Maak het makkelijk voor je klant

Dus als je eindelijk de stoute schoenen aantrekt en je ervoor kiest te vragen om een testimonial, laat dan die bescheidenheid los.

En maak het gelijk zo makkelijk mogelijk voor degene die jou wil aanbevelen.

Dat kun je doen door alvast wat vragen te bedenken die je aan je klant wilt stellen.

Dat heeft twee voordelen:

  • je stelt vragen waarvan je verwacht dat er antwoorden uitkomen waar je echt iets aan hebt;
  • je klant hoeft alleen een paar vragen te beantwoorden. Lekker makkelijk.

Daarom vroeg ik de ondernemer die zei dat hij mijn advies en tekst geweldig vond of ik hem kort mocht interviewen voor een testimonial. En hoewel hij het heel druk had, beloofde hij me terug te bellen voor het interview als hij later die dag een autorit moest maken. ​

Bereid je voor

Vragenlijst bereid je goed voor

Om het interview goed te laten verlopen, bedacht ik van tevoren een aantal vragen en ik legde pen en blocnote klaar voor als hij zou bellen. Zo kon ik hem snel een paar simpele vragen stellen en alles noteren wat hij zei.

Voor hem natuurlijk veel makkelijker dan als hij zelf alles moeten opschrijven en bedenken.

De volgende stappen voor mij waren: de aantekeningen uitwerken, ze voor akkoord naar hem sturen, een fotootje vragen voor erbij en dan… publiceren. Zo simpel is het.

​Vraag gelijk om een testimonial

Ik adviseer je dit standaard te (gaan) doen bij al je klanten. En dan niet na een paar weken ofzo, maar direct nadat de opdracht is afgerond. Vroeger durfde ik dat niet zo goed, dus dan wachtte ik er heel lang mee, waardoor je al snel heel algemene antwoorden kreeg. Ook stelde ik geen gerichte vragen, want dat vond ik zo onbescheiden overkomen.

Lijkt het je niks om mensen telefonisch te interviewen, stuur ze de vragen dan per mail, dan maak je het je klanten nog steeds een stuk makkelijker dan zomaar uit het niets een testimonial te moeten schrijven.

De vragen

Je kunt daarbij meerdere vragen bedenken, maar deze vier vind ik het belangrijkst, in alle vormen en maten die je kunt bedenken en die bij jou en je klant passen:

  • Had je twijfels voor je me inhuurde? Wat maakte dat je mij inhuurde?
  • Hoe was de situatie voor je me inhuurde? Wat was het probleem? Waar liep je/liepen jullie tegenaan?
  • Hoe is de situatie nu? Hoe is de situatie verbeterd? Wat voelde/merkte je toen je het resultaat van mijn werk zag? Wat leverde het op?
  • Waarom zou je iemand adviseren met mij te werken?

Doordat je heel gerichte vragen stelt, is het voor de ander veel makkelijker om te vertellen hoe ze het werken met jou hebben ervaren.

Vaak vraag ik (als ik toch bezig ben) ook naar verbeterpunten, zodat ik daarvan kan leren voor de volgende keer.

Zorg trouwens ook dat je de naam en functie van de geïnterviewde goed noteert en vraag om een foto.

Weet wat je nodig hebt

Sta er bij het opstellen van de vragen bij stil wat jij nodig hebt. Als jij bijvoorbeeld heel graag bekend wil staan als iemand die trainingen geeft waar de deelnemers een snelle transformatie doormaken, dan is het handig om daarover door te vragen.

Vraag dan dus ook hoe lang het duurde voor er een effect was en wat dat effect was. De kans is dan groot dat je een testimonial krijgt waar je ook echt iets aan hebt. 

Voorkom dat er alleen nietszeggende dingen gezegd worden als: “Ik vond het een erg goede training.”

Als je zo’n antwoord krijgt, vraag dan door, bijvoorbeeld: “Noem eens wat voorbeelden” of “Wat is het belangrijkste dat je geleerd hebt?”

Gewoon doen

En hoewel ik voor mijn vak al honderden mensen heb geïnterviewd, voor artikelen en zelfs om testimonials voor mijn klanten te schrijven, blijft het toch een beetje gek om te vragen waarom iemand mij zou aanbevelen bij een ander.

Misschien wat ongemakkelijk, maar toch gewoon doen, want hee, ​over wat ongemak kom je wel heen en je helpt potentiële klanten te bepalen of jij een geschikte samenwerkingspartner voor ze bent.

En jij?

Vraag jij al om testimonials of doe je het nog niet? Ben je van plan het te gaan doen? Is er iets wat je ervan weerhoudt? Noteer het onderaan dit scherm in het reactieveld.

Zelf je website en webteksten verbeteren?